Úvod Články Bůh a Bible Noe a potopa světa

Noe a potopa světa

Úvod

Příběh o Noemovi a Arše je patrně jeden z nejznámějších Biblických příběhů. Většina z nás jsme se s tímto vyprávěním setkali už v dětství. Možná je to právě ten velký počet zvířat, která v příběhu vystupují, co inspiruje rodiče a vychovatele, aby tento příběh dětem vyprávěli. Noe pak v takových příbězích často vystupuje spíše jako jakýsi „zoolog“ či „ochránce přírody“, než jako muž víry, vyvolený Bohem k velkému úkolu.

Ačkoliv se příběh o potopě může na první pohled zdát přímočarý a jednoduchý, tvoří velmi podstatnou část Bible. Hovoří o události, která v dějinách světa prakticky nemá obdoby a stojí na počátku nové epochy, ve které žijeme dodnes. Velkou důležitost tomuto příběhu přikládali nejen starozákonní proroci, ale i novozákonní evangelisté, a sám Ježíš jej připomíná jako klíčový obraz. Podívejme se tedy nyní na tento příběh blíže.

Potopa Světa

Jméno Noe, v originále vyslovováno spíše Noach, znamená hebrejsky „Odpočinutí“. O této biblické postavě se dočítáme především v knize Genesis, též nazývané První knihou Mojžíšovou. V Genesis 5 čteme o původu Noema – Noe je devátou generací potomků Adama, z linie jeho syna Šéta.
Žije v době, která se v mnohém liší od té naší. Synové Adamovi se dožívali mnoha stovek let. Někteří z nich „kráčeli s Hospodinem,“ byli mu věrní a Bůh nad nimi bděl. Avšak jak lidé přibývali, přibývalo i zlo. Nakonec se zkaženost rozmohla natolik, že Hospodin litoval, že člověka vůbec stvořil.

„Hospodin však řekl: ‚Můj duch se nebude člověkem věčně zaneprazdňovat. Vždyť je jen tělo. Ať je jeho dnů sto dvacet let… I viděl Hospodin, jak se na zemi rozmnožila zlovůle člověka a že každý výtvor jeho mysli i srdce je v každé chvíli jen zlý. Litoval, že na zemi učinil člověka, a trápil se ve svém srdci.’“ Člověka, kterého jsem stvořil, smetu z povrchu země, člověka i zvířata, plazy i nebeské ptactvo, neboť lituji, že jsem je učinil.“ Ale Noe našel u Hospodina milost.“ (Genesis 6,3-8)

A přece, uprostřed této zkázy se našel Noe, muž spravedlivý a bezúhonný ve své době. Noe „chodil s Bohem“. A právě jeho si Bůh vybral, aby vykonal dílo záchrany. Bůh Noemovi svěřil podrobný plán: měl postavit archu, obrovskou loď, která zachrání jeho rodinu a vybrané zvířectvo. V Bibli je stavba archy popsána velmi přesně: měla být dlouhá na tři sta loket, široká na padesát a vysoká na třicet. (Jedním loktem se rozumí zhruba 45 cm.)

Bůh Noemovi říká:

„Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i se zemí. Udělej si archu z goferového dřeva. V arše uděláš komůrky a vysmolíš ji uvnitř i zvenčí smolou.“ Hle, já uvedu potopu, vody na zemi, a zahladím tak zpod nebe všechno tvorstvo, v němž je duch života. Všechno, co je na zemi, zhyne.“ (Genesis 6,13-17)

Noe poslechl, aniž by zpochybňoval smysl úkolu. V době, kdy veliký déšť možná nebyl běžným jevem, kdy lidé žili v představě bezpečného světa, stavěl Noe koráb na suché zemi. Čelil jistě posměchu i nepochopení svého okolí. Ale Noe se držel víry a poslušnosti.

Jak zdůrazňuje list Židům:

„Vírou dostal Noe pokyn ohledně toho, co ještě nebylo vidět, a v bázni Boží připravil koráb k záchraně svého domu.“ (Židům 11,7)

Po dokončení archy Noe podle Božího příkazu shromáždil zvířata, od každého druhu po páru, a ze zvířat čistých po sedmi. Poté, co Noe, jeho rodina a zvířata vstoupili do archy, Hospodin zavřel dveře.

A tehdy začala potopa. Po čtyřicet dní a čtyřicet nocí padal déšť a vody pokryly celou zemi. To číslo 40 má v Bibli hluboký symbolický význam: připomíná například 40 let putování Izraelců pouští nebo 40 dní Ježíšova půstu na poušti. Je to doba zkoušky, očištění a nového začátku. Vody vystoupily vysoko nad nejvyšší vrcholky hor. Všechno živé na souši zahynulo. Jen Noe a ti, kdo byli s ním v arše, byli zachováni při životě.

Po uplynutí 150 dní vody začaly opadat a Archa spočinula na horách Araratu. Po dalších týdnech Noe vypustil havrana, a poté holubici, aby zjistil, zda voda ustoupila. Holubice se nejprve vrátila, ale napodruhé přinesla v zobáčku čerstvý olivový list – znamení, že země se opět zazelenala. Nakonec Bůh přikázal Noemovi, aby vyšel z archy a na znamení nového počátku Bůh uzavřel s Noemem a jeho potomky smlouvu:

„Ustavuji svou smlouvu s vámi a s vaším potomstvem po vás a se všemi živými tvory, kteří jsou s vámi… Už nebude voda k potopě, aby zahladila zemi.“ (Genesis 9,9-11)

Jako viditelné znamení této smlouvy dal Bůh na oblohu duhu a zároveň dal Noemovi a jeho synům základní pravidla pro život: lidé smějí jíst maso, ale nesmějí jíst krev, protože krev je symbolem života (srov. Skutky 20,15). Tento důraz na úctu k životu a jeho posvátnost přetrvává až do dnešních dní.

Noe jako předobraz Krista

Příběh Noema a jeho archy je více než jen vyprávěním o katastrofě a záchraně. V novozákonních textech je Noe často chápán jako předobraz Krista. Tak jako archa zachránila Noema a jeho rodinu před fyzickou smrtí, tak Kristus přináší záchranu před smrtí duchovní.

Apoštol Petr ve svém listu píše:

„Vždyť i Kristus jednou provždy trpěl za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby vás přivedl k Bohu. V těle byl sice usmrcen, ale v Duchu obživen. V něm také přišel a vyhlásil zvěst duchům ve vězení, kteří kdysi neuposlechli, když Boží trpělivost ve dnech Noemových vyčkávala, zatímco byl stavěn koráb, v němž jen několik, to jest osm duší, bylo zachráněno skrze vodu. Naplnění tohoto předobrazu– křest – i vás nyní zachraňuje, ne jako odložení tělesné špíny, nýbrž jako odpověď dobrého svědomí Bohu, skrze zmrtvýchvstání Ježíše Krista, jenž přišel do nebe, byli mu podřízeni andělé, vlády a moci, a je na pravici Boží.“ (1. Petrův 3,18-22)

Potopa symbolizuje soud nad hříchem, ale i cestu k novému životu skrze vodu – stejně jako křest je smrtí starého člověka a zrozením nového. Ježíš sám se na příběh Noema odkazuje, když mluví o svém druhém příchodu:

Neboť jak tomu bylo za dnů Noe, tak tomu bude i při příchodu Syna člověka. Jako totiž v oněch dnech před potopou jedli, pili, ženili se a vdávaly, až do dne, kdy Noe vešel do korábu, a nic nepoznali, dokud nepřišla potopa a všechny nesmetla, takový bude i příchod Syna člověka. (Matouš 24,37-39)

A jak bylo za dnů Noe, tak bude i za dnů Syna člověka: jedli, pili, ženili se a vdávaly až do dne, kdy Noe vešel do korábu a přišla potopa a zahubila všechny. (Lukáš 17,26-27)

Lidé tehdy žily své životy podle hříchu a nic netušili, dokud nepřišla potopa. To stejné nastane i v době konce: mnozí budou žít bezstarostně, nevnímajíce znamení času. Příběh o Noemovi nás tak vybízí nejen k víře a k důvěře Bohu, ale i k bdělosti a připravenosti na druhý příchod. Příběh o Noemovi je tedy mnohem víc než pohádka o zvířátkách. Je výzvou ke spravedlivému životu, k víře, k poslušnosti Bohu, i k trpělivé práci na „arše“, kterou Bůh svěřil každému z nás – arše víry, naděje a lásky.

Závěr

Příběh o Noemovi a potopě světa není jen dávnou událostí zaznamenanou v Bibli, ale je i důležitým poselstvím pro naši současnost. Ukazuje nám, že Bůh není lhostejný k tomu, jak lidé žijí, a že lidské činy mají své důsledky. Přestože se svět propadal do násilí a zla, Noe svou vírou a poslušností ukázal, že je možné zůstat věrný i v těch nejtěžších časech. Noe nebyl zachráněn proto, že by byl dokonalý, ale protože důvěřoval Bohu a podle této důvěry také jednal. Stavěl Archu, přestože pro okolní svět jeho počínání nedávalo žádný smysl.

Potopa zároveň ukazuje, že Boží soud a Boží milost jdou ruku v ruce. Bůh nenechává hřích nepotrestaný, ale zároveň vždy poskytuje cestu záchrany těm, kdo k němu volají a následují Jeho pokyny. Voda, která smyla starý svět, je předobrazem vody křtu, ve které člověk symbolicky umírá, opouští svůj starý život a povstává k novému životu v Kristu. Tak, jako byla Archa jedinou cestou k přežití v době potopy, je dnes Kristus jedinou cestou ke spasení.

Ježíš sám přirovnal dobu Noemovu ke dni svého příchodu. Stejně jako lidé tehdy jedli, pili, ženili se a nevěnovali pozornost varování, tak i dnes mnoho lidí přehlíží znamení času a varování evangelia. Příběh Noema nás tedy vyzývá k bdělosti, k životu ve víře a k věrnosti Bohu navzdory tomu, co si myslí nebo říkají ostatní.

Související články

Nevíra v Boha a podivení se

25. července 2025

Zatímco se někteří velmi se diví jak je možné, že někdo ještě dnes věří v Boha. Jiní se zase diví, jak je možné, že dnes ještě někdo v Boha nevěří.

14 zastavení na křížové cestě: sedmé zastavení

15. července 2025

Ježíš polevuje a náhle padá pod křížem po druhé. Přesto všechno se však nevzdal, navzdory tíze se opět zvedá a pokračuje dál ve své strastiplné cestě.

Kdo jsou Adventisté sedmého dne a čemu věří?

9. července 2025

Možná jste už slyšeli o Církvi adventistů sedmého dne, ale v co přesně věří?

14 zastavení na křížové cestě: šesté zastavení

7. července 2025

Nikdy nemůžeme vědět kdy laskavost, kterou projevíme, bude tou poslední, kterou někdo zažije. Proto bychom měli využít každou příležitost k dobru.

Genesis Era
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.