Úvod Články Bůh a Bible Jedeme životem na koni nebo na oslátku?

Jedeme životem na koni nebo na oslátku?

Není mně známo, že by existovalo společenství lidí, které by nebylo nějak organizované. A to v tom smyslu, že by nemělo žádného vůdce, osobu odpovědnou za chod toho kterého společenství, nebo někoho, kdo řekne rozhodné slovo, důležitou organizační informaci atd. I tam, kde se domnívají, že nemají žádnou organizační strukturu musí někdo říct, kdy a kde se setkají a jaká bude náplň tohoto setkání. A to je někdo, kdo řídí a organizuje. A tak jsou zde vedoucí, ředitelé, politici, králové a další osobnosti, stojící v čele. I v rodině musí být někdo, kdo bere odpovědnost na sebe, a v případě potřeby rozhodne. A tito lidé mají samozřejmě vliv na svoje „podřízené“. Jejich způsob vedení nebo vládnutí velice silně ovlivňuje život lidí.´ Ježíš jednoho dne vstoupil do Jeruzaléma způsobem, který byl neobvyklý. Důvodem bylo to, že chtěl „něco“ ukázat přihlížejícím v té době. Ale poselství této nevšední události, velmi silně promlouvá ke všem „vedoucím“ i v dnešní době.

Ježíš vjíždí do Jeruzaléma a zástupy jej vítají stejně jako krále. Rozdíl byl ale v tom, že Ježíš nepřijíždí na koni, nebo válečném voze, ale přijíždí na oslátku.

Zvláštní, neobvyklý obraz. Ježíš vjíždějící do Jeruzaléma na oslátku. V biblickém evangelium podle Jana nacházíme právě tuto zprávu. Viz Jan 12, 14-15: „Ježíš nalezl oslátko a vsedl na ně, jak je psáno: neboj se dcero Sionská, hle, král tvůj přichází, sedě na oslátku.“ A dále bychom mohli číst, že jej lidé, kteří byli v tomto městě shromážděni na svátky, vítali palmovými ratolestmi a volali: „Hosanna, požehnaný, jenž přichází ve jménu Hospodinově, král izraelský.“ (Jan 12, 12-13) Ano, takovým způsobem se v té době a v té zemi vítal král. Takový slavnostní vjezd krále nebo vojevůdce do města nebyl ojedinělý. Hrdina, nebo mocný muž takovým vjezdem ukazoval svoji moc, svoji sílu a svoje postavení, stejně jako svoje eventuální vítězství v boji. Byla to otázka prestiže toho daného člověka, vládce, vojevůdce, který se vracel z vítězné bitvy. A lid takového člověka mohutně vítal. Nakonec to známe i z doby nedávno minulé, kdy samozvaní vládci projížděli městy, tehdy nejdražšími auty, a lidé byli vedeni k tomu, aby je radostně pozdravovali.

Ježíš vjíždí do Jeruzaléma a zástupy jej vítají stejně jako krále. Rozdíl byl ale v tom, že Ježíš nepřijíždí na koni, nebo válečném voze, ale přijíždí na oslátku. Neřešme otázky typu, kde vzali lidé v Jeruzalémě palmové listy, i když odpověď není složitá. Neřešme, ŽE jel Ježíš na oslátku, nebo na mladém oslíkovi s tím, že to nebylo vhodné pro mladost zvířete, ale spíše řešme, CO tím Ježíš vysílá za poselství?

Ježíš nebyl tím králem, kterého očekával dav, a právě takovým vjezdem jim chtěl ukázat, že není „obyčejný“ král, ale že je Mesiáš.

Onen zvláštní a neobvyklý způsob Ježíšova příjezdu totiž ukazuje na zvláštnost a neobvyklost Ježíšova království. On nepřijíždí jako vojevůdce, dobyvatel, okázalý vítěz všech bitev, někdo, kdo si potrpí na provolávání slávy za velké vojenské úspěchy, ale jako někdo, kdo přináší pokoj a mír. Jako někdo, kdo odmítá násilí, nesvobodu, nucení a teror. Čili odmítá násilnou vládu nad lidmi. Odmítá povyšování se nad lidmi, odmítá je brát jako poddané. Odmítá jim cokoliv vzít, naopak přichází dávat.

Ježíš nebyl tím králem, kterého očekával dav, a právě takovým vjezdem jim chtěl ukázat, že není „obyčejný“ král, ale že je Mesiáš. Že je král pokoje. Ukazoval pokoru a nenásilí, stejně jako upozorňoval na pokoj, který přináší i tím, že zbavuje lidi hříchu. Samozřejmě pokud o to stojí. Šlo tedy o hluboký, symbolický význam tohoto Ježíšova úkonu.

„Jedou“ dnešní vůdcové na koni, válečném voze, nebo na oslátku? „Jedeme“ my „na tom“, co symbolizuje mír, pokoj, naši pokoru, naši touhu po nenásilí projevovaném spravedlností, korektností, laskavostí a zájmem předně o druhé více než o sebe? Jsme rodiči, kteří přinášejí pokoj naším vlastním dětem? Nechci Ježíšovo vystupování srovnávat s vystupováním dnešních osobností postavených do čela společnosti, ani s vystupováním nás samotných. Chci pouze připomenout, že král pokoje nám dává příklad do našeho vlastního života, rady do našeho „vládnutí“ druhým, ať už jsme v jakékoliv pozici. „Ježíš je zavolal k sobě a řekl jim: „Víte, že ti, kdo platí u národů za první, nad nimi panují, a kdo jsou u nich velcí, utlačují je. Ne tak bude mezi vámi; ale kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď vaším služebníkem.“ (Marek 10,42-43)

Vedle toho chci také připomenout, že Ježíš, jako král pokoje, je ochoten „vjet“ i do našeho srdce a mysli, a tento pokoj nám předat. Proto Ježíš přišel na tuto zem, a proto přijde i podruhé, aby jeho pokoj byl na této zemi navždy. A my můžeme pouze poděkovat za poselství, které nám bylo tak zvláštním způsobem předáno.

Jan Dymáček

Související články

Kain a Ábel – Co se skrývá za příběhem první vraždy? (2/2)

26. září 2025

Kain a Ábel představují dvě třídy lidí, které budou existovat až do konce času. Lidská přirozenost se totiž od dob prvních bratrů nezměnila, spíše se pouze zhoršila.

14. zastavení na křížové cestě: jedenácté zastavení

22. září 2025

Ježíš ulehá na kříž, který urputně nesl celou dalekou a strastiplnou cestu až na vršek kopce. Vojáci berou velké hřeby a zatloukají je do Jeho rukou a nohou. Bolest, kterou Kristus zažíval musela být nesnesitelná až k bezvědomí.

Kain a Ábel - Co se skrývá za příběhem první vraždy? (1/2)

17. září 2025

Dva bratři. Dvě oběti. Víra. Pýcha. První vražda. Boží milost a soud. Toto všechno – a ještě mnohem víc – odhaluje jeden z nejstarších a zároveň nejaktuálnějších biblických příběhů: příběh Kaina a Ábela.

Pravdomluvný Bůh

15. září 2025

Žijeme v době, kdy si nejsme jisti, zdali to, co slyšíme, co čteme je pravdivé. Nemluvení pravdy je celospolečenský fenomén.

Genesis Era
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.