Úvod Články Bůh a Bible Noe a potopa světa

Noe a potopa světa

Úvod

Příběh o Noemovi a Arše je patrně jeden z nejznámějších Biblických příběhů. Většina z nás jsme se s tímto vyprávěním setkali už v dětství. Možná je to právě ten velký počet zvířat, která v příběhu vystupují, co inspiruje rodiče a vychovatele, aby tento příběh dětem vyprávěli. Noe pak v takových příbězích často vystupuje spíše jako jakýsi „zoolog“ či „ochránce přírody“, než jako muž víry, vyvolený Bohem k velkému úkolu.

Ačkoliv se příběh o potopě může na první pohled zdát přímočarý a jednoduchý, tvoří velmi podstatnou část Bible. Hovoří o události, která v dějinách světa prakticky nemá obdoby a stojí na počátku nové epochy, ve které žijeme dodnes. Velkou důležitost tomuto příběhu přikládali nejen starozákonní proroci, ale i novozákonní evangelisté, a sám Ježíš jej připomíná jako klíčový obraz. Podívejme se tedy nyní na tento příběh blíže.

Potopa Světa

Jméno Noe, v originále vyslovováno spíše Noach, znamená hebrejsky „Odpočinutí“. O této biblické postavě se dočítáme především v knize Genesis, též nazývané První knihou Mojžíšovou. V Genesis 5 čteme o původu Noema – Noe je devátou generací potomků Adama, z linie jeho syna Šéta.
Žije v době, která se v mnohém liší od té naší. Synové Adamovi se dožívali mnoha stovek let. Někteří z nich „kráčeli s Hospodinem,“ byli mu věrní a Bůh nad nimi bděl. Avšak jak lidé přibývali, přibývalo i zlo. Nakonec se zkaženost rozmohla natolik, že Hospodin litoval, že člověka vůbec stvořil.

„Hospodin však řekl: ‚Můj duch se nebude člověkem věčně zaneprazdňovat. Vždyť je jen tělo. Ať je jeho dnů sto dvacet let… I viděl Hospodin, jak se na zemi rozmnožila zlovůle člověka a že každý výtvor jeho mysli i srdce je v každé chvíli jen zlý. Litoval, že na zemi učinil člověka, a trápil se ve svém srdci.’“ Člověka, kterého jsem stvořil, smetu z povrchu země, člověka i zvířata, plazy i nebeské ptactvo, neboť lituji, že jsem je učinil.“ Ale Noe našel u Hospodina milost.“ (Genesis 6,3-8)

A přece, uprostřed této zkázy se našel Noe, muž spravedlivý a bezúhonný ve své době. Noe „chodil s Bohem“. A právě jeho si Bůh vybral, aby vykonal dílo záchrany. Bůh Noemovi svěřil podrobný plán: měl postavit archu, obrovskou loď, která zachrání jeho rodinu a vybrané zvířectvo. V Bibli je stavba archy popsána velmi přesně: měla být dlouhá na tři sta loket, široká na padesát a vysoká na třicet. (Jedním loktem se rozumí zhruba 45 cm.)

Bůh Noemovi říká:

„Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i se zemí. Udělej si archu z goferového dřeva. V arše uděláš komůrky a vysmolíš ji uvnitř i zvenčí smolou.“ Hle, já uvedu potopu, vody na zemi, a zahladím tak zpod nebe všechno tvorstvo, v němž je duch života. Všechno, co je na zemi, zhyne.“ (Genesis 6,13-17)

Noe poslechl, aniž by zpochybňoval smysl úkolu. V době, kdy veliký déšť možná nebyl běžným jevem, kdy lidé žili v představě bezpečného světa, stavěl Noe koráb na suché zemi. Čelil jistě posměchu i nepochopení svého okolí. Ale Noe se držel víry a poslušnosti.

Jak zdůrazňuje list Židům:

„Vírou dostal Noe pokyn ohledně toho, co ještě nebylo vidět, a v bázni Boží připravil koráb k záchraně svého domu.“ (Židům 11,7)

Po dokončení archy Noe podle Božího příkazu shromáždil zvířata, od každého druhu po páru, a ze zvířat čistých po sedmi. Poté, co Noe, jeho rodina a zvířata vstoupili do archy, Hospodin zavřel dveře.

A tehdy začala potopa. Po čtyřicet dní a čtyřicet nocí padal déšť a vody pokryly celou zemi. To číslo 40 má v Bibli hluboký symbolický význam: připomíná například 40 let putování Izraelců pouští nebo 40 dní Ježíšova půstu na poušti. Je to doba zkoušky, očištění a nového začátku. Vody vystoupily vysoko nad nejvyšší vrcholky hor. Všechno živé na souši zahynulo. Jen Noe a ti, kdo byli s ním v arše, byli zachováni při životě.

Po uplynutí 150 dní vody začaly opadat a Archa spočinula na horách Araratu. Po dalších týdnech Noe vypustil havrana, a poté holubici, aby zjistil, zda voda ustoupila. Holubice se nejprve vrátila, ale napodruhé přinesla v zobáčku čerstvý olivový list – znamení, že země se opět zazelenala. Nakonec Bůh přikázal Noemovi, aby vyšel z archy a na znamení nového počátku Bůh uzavřel s Noemem a jeho potomky smlouvu:

„Ustavuji svou smlouvu s vámi a s vaším potomstvem po vás a se všemi živými tvory, kteří jsou s vámi… Už nebude voda k potopě, aby zahladila zemi.“ (Genesis 9,9-11)

Jako viditelné znamení této smlouvy dal Bůh na oblohu duhu a zároveň dal Noemovi a jeho synům základní pravidla pro život: lidé smějí jíst maso, ale nesmějí jíst krev, protože krev je symbolem života (srov. Skutky 20,15). Tento důraz na úctu k životu a jeho posvátnost přetrvává až do dnešních dní.

Noe jako předobraz Krista

Příběh Noema a jeho archy je více než jen vyprávěním o katastrofě a záchraně. V novozákonních textech je Noe často chápán jako předobraz Krista. Tak jako archa zachránila Noema a jeho rodinu před fyzickou smrtí, tak Kristus přináší záchranu před smrtí duchovní.

Apoštol Petr ve svém listu píše:

„Vždyť i Kristus jednou provždy trpěl za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby vás přivedl k Bohu. V těle byl sice usmrcen, ale v Duchu obživen. V něm také přišel a vyhlásil zvěst duchům ve vězení, kteří kdysi neuposlechli, když Boží trpělivost ve dnech Noemových vyčkávala, zatímco byl stavěn koráb, v němž jen několik, to jest osm duší, bylo zachráněno skrze vodu. Naplnění tohoto předobrazu– křest – i vás nyní zachraňuje, ne jako odložení tělesné špíny, nýbrž jako odpověď dobrého svědomí Bohu, skrze zmrtvýchvstání Ježíše Krista, jenž přišel do nebe, byli mu podřízeni andělé, vlády a moci, a je na pravici Boží.“ (1. Petrův 3,18-22)

Potopa symbolizuje soud nad hříchem, ale i cestu k novému životu skrze vodu – stejně jako křest je smrtí starého člověka a zrozením nového. Ježíš sám se na příběh Noema odkazuje, když mluví o svém druhém příchodu:

Neboť jak tomu bylo za dnů Noe, tak tomu bude i při příchodu Syna člověka. Jako totiž v oněch dnech před potopou jedli, pili, ženili se a vdávaly, až do dne, kdy Noe vešel do korábu, a nic nepoznali, dokud nepřišla potopa a všechny nesmetla, takový bude i příchod Syna člověka. (Matouš 24,37-39)

A jak bylo za dnů Noe, tak bude i za dnů Syna člověka: jedli, pili, ženili se a vdávaly až do dne, kdy Noe vešel do korábu a přišla potopa a zahubila všechny. (Lukáš 17,26-27)

Lidé tehdy žily své životy podle hříchu a nic netušili, dokud nepřišla potopa. To stejné nastane i v době konce: mnozí budou žít bezstarostně, nevnímajíce znamení času. Příběh o Noemovi nás tak vybízí nejen k víře a k důvěře Bohu, ale i k bdělosti a připravenosti na druhý příchod. Příběh o Noemovi je tedy mnohem víc než pohádka o zvířátkách. Je výzvou ke spravedlivému životu, k víře, k poslušnosti Bohu, i k trpělivé práci na „arše“, kterou Bůh svěřil každému z nás – arše víry, naděje a lásky.

Závěr

Příběh o Noemovi a potopě světa není jen dávnou událostí zaznamenanou v Bibli, ale je i důležitým poselstvím pro naši současnost. Ukazuje nám, že Bůh není lhostejný k tomu, jak lidé žijí, a že lidské činy mají své důsledky. Přestože se svět propadal do násilí a zla, Noe svou vírou a poslušností ukázal, že je možné zůstat věrný i v těch nejtěžších časech. Noe nebyl zachráněn proto, že by byl dokonalý, ale protože důvěřoval Bohu a podle této důvěry také jednal. Stavěl Archu, přestože pro okolní svět jeho počínání nedávalo žádný smysl.

Potopa zároveň ukazuje, že Boží soud a Boží milost jdou ruku v ruce. Bůh nenechává hřích nepotrestaný, ale zároveň vždy poskytuje cestu záchrany těm, kdo k němu volají a následují Jeho pokyny. Voda, která smyla starý svět, je předobrazem vody křtu, ve které člověk symbolicky umírá, opouští svůj starý život a povstává k novému životu v Kristu. Tak, jako byla Archa jedinou cestou k přežití v době potopy, je dnes Kristus jedinou cestou ke spasení.

Ježíš sám přirovnal dobu Noemovu ke dni svého příchodu. Stejně jako lidé tehdy jedli, pili, ženili se a nevěnovali pozornost varování, tak i dnes mnoho lidí přehlíží znamení času a varování evangelia. Příběh Noema nás tedy vyzývá k bdělosti, k životu ve víře a k věrnosti Bohu navzdory tomu, co si myslí nebo říkají ostatní.

Související články

Jedeme životem na koni nebo na oslátku?

29. září 2025

Ježíš jednoho dne vstoupil do Jeruzaléma způsobem, který byl neobvyklý. Poselství této nevšední události, velmi silně promlouvá ke všem „vedoucím“ i v dnešní době.

Kain a Ábel – Co se skrývá za příběhem první vraždy? (2/2)

26. září 2025

Kain a Ábel představují dvě třídy lidí, které budou existovat až do konce času. Lidská přirozenost se totiž od dob prvních bratrů nezměnila, spíše se pouze zhoršila.

14. zastavení na křížové cestě: jedenácté zastavení

22. září 2025

Ježíš ulehá na kříž, který urputně nesl celou dalekou a strastiplnou cestu až na vršek kopce. Vojáci berou velké hřeby a zatloukají je do Jeho rukou a nohou. Bolest, kterou Kristus zažíval musela být nesnesitelná až k bezvědomí.

Kain a Ábel - Co se skrývá za příběhem první vraždy? (1/2)

17. září 2025

Dva bratři. Dvě oběti. Víra. Pýcha. První vražda. Boží milost a soud. Toto všechno – a ještě mnohem víc – odhaluje jeden z nejstarších a zároveň nejaktuálnějších biblických příběhů: příběh Kaina a Ábela.

Genesis Era
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.