Úvod Magazín Bůh a Bible Alegorie v Evangeliu podle Jana

Alegorie v Evangeliu podle Jana

Úvod

Evangelium podle Jana je podle tradice napsáno rukou stejnojmenného apoštola. V kánonu Nového zákona zaujímá čtvrté místo, po třech takzvaně synoptických evangeliích, psaných Matoušem, Markem a Lukášem, která pojednávají o Ježíši podobným způsobem.

Můžeme říci, že evangelium podle Jana je evangeliem velmi svébytným a liší od ostatních svým obsahem. Mezi známé příběhy Ježíšových skutků, které se vyskytují pouze v tomto evangeliu patří například proměnění vody ve víno, uzdravení syna královského služebníka, uzdravení nemocného u rybníka Bethesda a vzkříšení Lazara. Vymyká se však i svou stylistikou a jazykem, který používá. Velká část evangelia zaznamenává přímá slova Ježíše Krista, během jeho promluv ke svým učedníkům i k širšímu lidu. Silně symbolickým jazykem pojednává vztah Ježíše a Boha a jejich absolutního sepětí ve vztahu lásky Otce a Syna a je plné metafor a alegorií, které úderným způsobem podávají jádro Ježíšova učení. Na některá z Ježíšových podobenství z tohoto evangelia se dnes pokusíme nahlédnout podrobněji. Předtím však než začneme, dovolte mi na závěr úvodu připomenout krásná slova o příchodu Ježíše Krista jakožto vtěleného Božího slova, zahajující Janovo evangelium:

„Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest. V něm byl život a život byl světlo lidí. To světlo ve tmě svítí a tma je nepohltila… A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy.“1

O dobrém pastýři (Jan 10, 1-18)

„Amen, amen, pravím vám: Kdo nevchází do ovčince dveřmi, ale přelézá ohradu, je zloděj a lupič. Kdo však vchází dveřmi, je pastýř ovcí. Vrátný mu otvírá a ovce slyší jeho hlas. Volá své ovce jménem a vyvádí je. Když je má všecky venku, kráčí před nimi a ovce jdou za ním, protože znají jeho hlas. Za cizím však nepůjdou, ale utečou od něho, protože hlas cizích neznají.“

Ježíš se v tomto přirovnání ukazuje jako „dobrý pastýř“ a zároveň však i jako „dveře do ovčince.“ Symbolickým jazykem se zde udává vztah mezi Ježíšem a lidmi, kteří jsou v přirovnání označeni jako „ovce“. Ježíš zde stojí v opozici vůči „lupičům“: falešným prorokům, ideologům a vůdcům svádějícím lid z cesty pravé víry a spasení, nabízející kratší a rychlejší, za to však falešnou „cestu přes ohradu.“ Ježíš tak zde stojí jako ochránce proti zlu a falešnému učení (pastýř) a zároveň však jako jediná možná cesta (brána) ke spasení a ke království nebeskému.

„Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.“2

Tato brána však není před „ovcemi“ ukryta v metafyzické dálce, v nějakém zásvětí, kdežto stojí zde, stvořena přímo pro ně. A co víc: je otevřena a vyzývá ke vstoupení, skrze víru v Ježíše Krista a v jeho ochranu, v jeho vedení a v jeho Synovství a skrze pravý život, který Ježíš nabízí.

O pšeničném zrnu (Jan 12,24)

„Amen, amen, pravím vám, jestliže pšeničné zrno nepadne do země a nezemře, zůstane samo. Zemře-li však, vydá mnohý užitek.“

Ježíš pronáší tato slova k zástupu Řeckých poutníků, kteří přichází, aby Ježíše spatřili. V souvislosti s touto alegorií říká Ježíš také: „Nyní je má duše sevřena úzkostí. Mám snad říci: Otče, zachraň mě od této hodiny? Vždyť pro tuto hodinu jsem přišel. Otče, oslav své jméno!“ Z nebe zazněl hlas: „Oslavil jsem a ještě oslavím.“3 První rovina interpretace je tak poměrně zřejmá. Pšeničným zrnem, které má zemřít, je sám Ježíš. Jeho smrt má „vydat mnohý užitek“ tím, že se obětovává za hříchy lidí, a jeho smrt má napomoci jejich spasení, tak jako zrno, které uloženo do země, vydává úrodu. Mrtvé zrno zároveň vydává život, stejně tak i Ježíšova smrt, byla jen zdánlivou, aby opět povstal a žil život věčný. Stejně tak zdánlivá byla i Ježíšova prohra a porážka, která ve skutečnosti byla vítězstvím nad malichernostmi a hříchy světa, přinášející úrodu ve formě zástupů věřících, jimž je při druhém Ježíšovu příchodu přislíben život věčný.

Kromě teologických formulací však můžeme v alegorii nalézt i poučku k našemu každodennímu životu. Aby život mohl sklízet Božské ovoce, musí zde být i oběť. Usiluje-li člověk o úrodu života věčného, musí „nechat zemřít“ sobecké tužby, ambice a návyky a věřit proměně, kterou takto podstupuje. Zároveň není pravého dobrodiní bez oběti sebe sama pro druhého, která má často mnohem dalekosáhlejší důsledky, než si sami uvědomujeme. V tom nám budiž Ježíšův příběh nejdokonalejším příkladem.

O kmeni a ratolestech (Jan 15,1-9)

„Já jsem pravý vinný kmen a můj Otec je vinař. Každou mou ratolest, která nenese ovoce, odřezává, a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla hojnější ovoce. Vy jste již čisti pro slovo, které jsem k vám mluvil. Zůstaňte ve mně, a já ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, nezůstane-li při kmeni, tak ani vy, nezůstanete-li ve mně. Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese hojné ovoce; neboť beze mne nemůžete činit nic. Kdo nezůstane ve mně, bude vyvržen ven jako ratolest a uschne; pak ji seberou, hodí do ohně a spálí. Zůstanete-li ve mně a zůstanou-li má slova ve vás, proste, oč chcete, a stane se vám. Tím bude oslaven můj Otec, když ponesete hojné ovoce a budete mými učedníky.“

Tato alegorie je jedna takzvaných loučících řečí, které Ježíš pronáší ke svým učedníků v předvečer svého soudu. Ježíš zde vystupuje jako vinný kmen, spojující jednotlivé větve, které představují věřící. Ukazuje se tak jako středobod a srdce církve, bez kterého nemůže žádný z věřících růst. Nabádá tak aby každý setrval v jeho učení, následoval jej a spoléhal se na něj. Obraz vinné révy jako by ukazoval jednotnou a propletenou církev, spojenou Ježíšovou láskou, kterou by ratolesti, přiklánějící se k sobě, měly následovat. Zároveň nás však varuje že nepůjde vždy o cestu jednoduchou. I pevně přimklé ratolesti, musí být očištěny a jejich vadné části odříznuty. Chce-li člověk nést ovoce, musí být ochoten podstoupit oběť a také být připraven nést vůli Otcovu.

Nejhorší osud pak čeká ty, kteří se od Krista zcela odvrátí. Cesta v Kristu však přináší ovoce v podobě dobrých činů a vzniku dobrého charakteru, které přivádí další blíže k Ježíši a tím „oslavuje Otce“. Zároveň nám však dává i naději do budoucnosti: Ten kdo nosí v srdci Ježíšovo učení, ctí jeho oběť a uchovává jeho slova, ten bude vyslyšen.

Související články

Křesťanský životní styl (4/4): Biblické základy a praxe II.

30. prosince 2024

Dnes se zaměříme na několik dalších aspektů křesťanského života. Konkrétně jak budovat fyzické zdraví, sociální vztahy a správné zacházení s Božími dary.

Křesťanský životní styl (3/4): Biblické základy a praxe I.

23. prosince 2024

Dnes se zaměříme na některé aspekty, které utvářejí bytí křesťanů v jejich každodenních životech. A to na církevní normy, spirituální a morální život.

Co od nás Bůh žádá?

20. prosince 2024

V dnešní době si mnozí lidé představují Boha jako někoho, kdo má pomáhat, jen když něco potřebujeme. Avšak co když to, co po nás žádá, je pro naše dobro?

Křesťanský životní styl (2/4): Teologické základy II.

16. prosince 2024

Dnes se pokusíme zaměřit na další podstatné elementy, které výrazně vstupují do Křesťanského života. Jsou jimi Kosmický konflikt a Ježíšova smrt na kříži.