Úvod Magazín Bůh a Bible Nebuď příliš spravedlivý ani nadmíru moudrý

Nebuď příliš spravedlivý ani nadmíru moudrý

Obecně lidé touží po spravedlnosti a moudrosti. Očekáváme ji od výkonné, zákonodárné i soudní moci, tedy od soudců, politiků a těch, kteří jsou na různých úrovních ve vedoucích pozicích. Samozřejmě také od těch, kteří působí na naše děti ve školních i mimoškolních zařízeních. Ale co když je přílišná moudrost a přílišná spravedlnost spíše ke škodě? Proč dokonce i Bible nás před takovou přílišnou moudrostí a spravedlností varuje?

Velmi svérázný text můžeme číst v biblické knize Kazatel: „Nebuď příliš spravedlivý a nepočínej si nadmíru moudře; proč se budeš ničit (budeš skleslý)? Nejednej příliš ničemně a nebuď blázen; proč bys měl zemřít mimo svůj čas? Bude dobré, když se tohoto přidržíš a tamto neopustíš; kdo se bojí Boha, ujde obojímu“. (7, 16-18) Nebuď příliš spravedlivý ani nadmíru moudrý. Co s tím? To není formulace nějaké teologické výpovědi, ani to není příkaz, je to je rada do života. A takovým radám bychom rozumět měli. „Aby ses neničil, nebyl skleslý, abys neumíral dřív…“. Jak tomu rozumět?

Lidé mohou být tak zaměřeni na svoji spravedlnost, svoji moudrost, svoji zbožnost a svoji pravdu, že ztrácejí smysl pro skutečný křesťanský život, pro ohleduplnost a laskavost k ostatním.

V Bibli čteme, že by člověk neměl být ve svém duchovním životě (ale já jsem přesvědčen, že nejen v duchovním životě), vlažný. To znamená takový „nemastný a neslaný“, až apatický, kdy je mu všechno jedno, protože všechno je možné, všechno je pravdivé a všechno se může. Z toho vyplývá, že bychom měli být horlivý, zapálení, akční… Apoštol Pavel přiznává, že byl horlivý. A to až tak, že nejen pronásledoval křesťany, ale chtěl je dokonce i vyhubit. (Galatským 1,13) A my zjišťujeme, že ne každá horlivost je k dobrému a je správná. Stejně tak Ježíš. Ten dokonce nabádá k tomu, abychom nevěřili všemu, co se nám předkládá, byť by to znělo věrohodně, duchovně a lákavě. (Matouš 24,4) Tedy nenechme se strhnout k víře v nesprávné věci. Bible nás učí nejen věřit, ale také nevěřit. Nevěřit všemu.

Když půjdeme dál, je vůbec možné, aby někdo byl příliš moudrý a příliš spravedlivý? „Není na zemi člověka spravedlivého, aby konal dobro a nehřešil.“ (Kazatel 7, 20) Tak o čem hovoří Šalamoun, který sám byl velice moudrý, když varuje před přílišnou spravedlností a přílišnou moudrostí? Varuje před krajností, před extrémem. Příliš „dobré“ je špatné a příliš „špatné“ je také špatné. Perfekcionista dokáže (v pedantské snaze dělat jen to správné) vytvořit peklo na zemi v němž nikdo jiný nemůže žít. A ničí při tom i sám sebe. Mohou být lidé, kteří jsou tak zaměřeni na svoji spravedlnost, svoji moudrost, svoji zbožnost, svoji pravdu, že ztrácejí smysl pro skutečný křesťanský život, pro ohleduplnost k ostatním, pro slušnost, pro laskavost… Však víme, že pravdou se dá i „zabít“. Ano, pravda bez lásky může být smrtící. Spravedlnost bez lásky může velmi ublížit. Někdo řekl: „Svět nevidíme takový, jaký je, ale takový, jací jsme my a jak ho chceme vidět.“ Neměli bychom posuzovat všechno a všechny kolem nás pouze svojí optikou. Ale optikou, kterou nám doporučuje Bůh. „Buďte k sobě navzájem laskaví, milosrdní, odpouštějte si navzájem, jako i Bůh v Kristu odpustil vám.“ (Efezským 4,32) Všimněme si, jak jsme jako lidé někdy razantní a moudří, a to i ve chvílích, kdybychom měli být naopak pokornější. „Pane, ty mi chceš mýt nohy? Nikdy mi nebudeš mýt nohy!“ Ježíš odpověděl: „Jestliže tě neumyji, nebudeš mít se mnou podíl.“ Řekl mu Šimon Petr: „Pane, pak tedy nejenom nohy, ale i ruce a hlavu!“ Ježíš mu řekl: „Kdo je vykoupán, nepotřebuje než nohy umýt …“ (Jan 13,6-10) Ježíš s námi a pro nás něco dělá. Možná tomu nerozumíme, a tak se bráníme! Ne proto, že víme, ale proto, že nerozumíme. Po vysvětlení může přijít jiný extrém. Nejdříve: Pane, nikdy mně nebudeš mít nohy…, poté nejenom nohy, ale i hlavu a ruce… Stejně jako když Petr na jedné straně mečem brání Ježíše při jeho zatýkání a na druhé straně Ježíše zapírá. (Matouš 26,51-53; 26,69-74)

Chraňme se nesprávné horlivosti. Ale také se braňme pocitu neduchovnosti, totální hříšnosti a nedostatečnosti, která nás tlačí k zemi.

Úvodní verš není pobídkou k nespravedlnosti a k nemoudrosti. To je pouze výzva k zabránění krajností až extremismu. Pisatel nás nevede ke kompromisu. Nevede nás zlatou střední cestou. Nepropaguje vlažnost. Pouze konstatuje že „příliš dobré je špatné a příliš špatné je také špatné“. Jediná cesta ven z tohoto napětí je ta, kterou nám ukazuje Bible. Vyváženost, pravda spojená s láskou, stejně tak spravedlnost, která nepokořuje. V tom všem je nám sám Bůh příkladem. „Všemocný je vznešený v síle, ale soudem a přísnou spravedlností nechce pokořovat.“ (Jób 37,23) Jedině moudrost pocházející „z hora“ ukazuje člověku cestu z labyrintu dobra a zla.

A v duchovní oblasti? Chraňme se nesprávné horlivosti. Ale také se braňme pocitu neduchovnosti, totální hříšnosti a nedostatečnosti, která nás tlačí k zemi s tím, že když budeme razantnější, formálně zbožnější a budeme si klást měřítka, která nám ani Bůh neklade, budeme zbožnější a budeme se více líbit Bohu. Překladatelé Bible Kralické napsali do poznámky k verši, který jsme citovali v záhlaví toto: „Nebývej příliš přísný ve vykonávání spravedlnosti bez lítosti. Ve vymýšlení nebo následování náboženství samorostlého a takového, které nemá původ v Bohu a jeho slovu. Zůstávej uprostřed pravého myšlení, abys ses ani příliš nevzpínal, ani se v zoufalství a pochybování vydával. Na druhé straně se varuj hříchu, takže by ses ani Boha nebál, ani lidí nestyděl. Nepopouzej víc Boha, máš dosti z čeho pokání činiti a pokorně se míti. Biblický text přílišnou svatost a náboženskost tresce, ale stejně tak i přílišnou nevážnost a lehkomyslnost. Potřebí jest obojího tohoto naučení. Jako nějakého zlatého pravidla abys šetřil a pravého středu se přidržel“. A apoštol Pavel v dopisu Galatským říká: “Je správné horlit, ale pro dobrou věc.” (Galatským 4,18)

Jan Dymáček

Související články

14 zastavení na křížové cestě: první zastavení

6. května 2025

Písmo po věřících nevyžaduje konání křížových cest. Avšak může sloužit jako prostředek k rozjímání, který nám pomáhá opět si zpřítomnit váhu Ježíšovi oběti.

Jsme ve vesmíru sami?

20. dubna 2025

Otázka existence života mimo planetu Zemi fascinuje lidstvo po staletí. Pokud by byla existence života jinde ve vesmíru potvrzena, jaké závěry by to znamenalo pro křesťanství?

Ellen G. White o Božím charakteru (3/3): Trojice

8. dubna 2025

V této třídílné sérii se zaměříme na pozoruhodné úvahy o tom, kdo je Bůh a jaký je, od jedné z nejvýznamnějších adventistických postav, Ellen G. Whiteové.

Zjevení Janovo

1. dubna 2025

„Známkou dobré duševní rovnováhy je, že jsem se nikdy nezabýval knihou Zjevení“. Prohlásil jistý člověk. Pojďme přece jenom alespoň nahlédnout do této biblické knihy a věřme, že to naopak přispěje k naší duševní pohodě.