Úvod Články Bůh a Bible Významné Biblické ženy: Věštby o Saulovi (2/2)

Významné Biblické ženy: Věštby o Saulovi (2/2)

Nekromantka z Endoru

Tato žena se zdá být odlišná od všech ostatních Biblických žen. Je to mistryně zakázaného řemesla, čímž stojí zdánlivě mimo izraelské dějiny. Přesto je nekromantka skutečným protějškem Chany; jejich rozdílné povahy symbolizují život a vládu Saula. Stejně jako prostá žena Chana, která předznamenala jeho království, byl Saul obyčejným venkovanem. Stejně tak jeho vláda zůstala jednoduchá a neokázalá. Nekromantka na rozdíl od Chany, která předpověděla začátek Saulovi vlády, však předpověděla její brzký konec. Saulova vláda skončila nelegitimně a byla zavržena, stejně jako nekromantské umění. Navíc to byl právě Saul, kdo její řemeslo postavil mimo zákon, a byl to také on, kdo způsobil, že Bůh jeho království zavrhl.

Přestože jsou odlišné, mají Chana a nekromantka mnoho společného. Jednají způsoby, které jdou proti kulturním stereotypů tehdejší doby.

Přestože jsou odlišné, mají Chana a nekromantka mnoho společného. Jednají způsoby, které jdou proti kulturním stereotypů tehdejší doby: Chana se ujímá iniciativy v modlitbě a ve správě Samuelova života, ve které ji otec, tradičně nejvyšší autorita rodiny, přenechává plnou moc. Nekromantka zprostředkovává svou mocí zakázaný kontakt s duchy zemřelých. Ještě významnější je, že obě naplňují svou prorockou roli slovy, která nejsou jejich vlastní, jedna skrze žalm, druhá skrze ducha zesnulého Samuela.

Saulova vláda se zpočátku nese v duchu mnohých úspěchů. Podařilo se mu s Hospodinovou pomocí zvítězit ve válce proti Moabitům, Amónovcům, Amálekovcům i proti obávaným Filištínům. Avšak poté, co Saul porazí ve válce Amálekovce se dopustí přestupku, neuposlechne Samuelova slova a uloupí dobytek pro vlastní prospěch, Samuel se vše dozví a oznámí mu, že ho Bůh zavrhl jako krále. Když se Samuel otočí k odchodu, Saul se chytí jeho šatu a nechtěně z něj odtrhne kus látky; Samuel prorokuje, že království bude stejně tak jako kus šatu, od Saula odtrženo a dáno jemu bližnímu. Konflikty mezi David a Saulem postupně gradují, osudovou se však královi stane druhá válka s Filištíny.

„Když Saul uviděl pelištejský tábor, strachy se celý roztřásl. I doptával se Saul Hospodina, ale Hospodin mu neodpovídal ani skrze sny ani skrze urím ani skrze proroky. Tu řekl Saul svým služebníkům: „Vyhledejte mi ženu, která vyvolává duchy zemřelých. Půjdu k ní a dotážu se jí.“ Jeho služebníci mu řekli: „Taková žena, která vyvolává duchy zemřelých, je v Én-dóru.“ (1.Samuelova 28,5-8)

Nebylo neobvyklé, že se vůdci před bitvou tázali proroků. Mojžíš přikázal Jozuovi, aby se dotazoval Boha skrze urím (věštecké kameny). Král Achab se radil se čtyřmi sty proroky (1. Královská 22). Saul měl však také další důvod—byl k smrti vyděšený. A když nemohl získat odpověď běžnými způsoby, rozhodl se obejít zákony, které sám stanovil a obrátil se k nekromancii, tedy k vyvolávání mrtvých.

„Saul se přestrojil, vzal si jiné šaty a šel tam spolu se dvěma muži. Přišel k té ženě v noci a řekl jí: „Věšti mi prostřednictvím ducha zemřelého. Přivolej mi, koho ti řeknu.“ Žena mu odpověděla: „Však ty víš, co udělal Saul, že vyhladil ze země vyvolávače duchů zemřelých a jasnovidce. Proč mi strojíš léčku? Chceš mě vydat na smrt?“ Ale Saul se jí zapřisáhl při Hospodinu: „Jakože živ je Hospodin, žádný trest tě za to nestihne.“ Žena se ho zeptala: „Koho ti mám přivolat?“ Odvětil: „Přivolej mi Samuela.“ Když žena Samuela viděla, hlasitě vykřikla a obrátila se na Saula: „Proč jsi mě obelstil? Vždyť ty jsi Saul!“ Ale král jí řekl: „Neboj se! Co vidíš?“ Žena Saulovi odvětila: „Vidím božský zjev, jak vystupuje ze země.“ Řekl jí: „Jak vypadá?“ Odpověděla: „Vystupuje starý muž, zahalený pláštěm.“ Saul poznal, že to je Samuel, padl na kolena tváří k zemi a klaněl se. Samuel se Saula otázal: „Proč rušíš můj klid? Proč jsi mě dal přivolat?“ Saul řekl: „Jsem ve velkých úzkostech. Bojují proti mně Pelištejci a Bůh ode mne odstoupil. Vůbec mi neodpovídá ani prostřednictvím proroků ani skrze sny. Proto jsem zavolal tebe, abys mi oznámil, co mám dělat.“ Samuel mu odpověděl: „Proč se mě ptáš, když tě Hospodin opustil a přešel k tvému nepříteli? Hospodin ti udělá to, co předpověděl skrze mě—odtrhne království od tebe a dá ho tvému bližnímu, Davidovi. Protože jsi neposlechl Hospodina a nevykonal jeho hněv na Amálekovi, dnes tě za to potrestal. Zítra budeš ty i tvoji synové se mnou.“ (1. Samuelova 28,8-19)

Příběh nám neříká, jak věštkyně přivolala Samuela. To zůstává tajemstvím jejího řemesla. Ať už věštkyně dělá cokoli, funguje to. I když se zdráhá riskovat svůj život porušením zákona, nakonec se jí podaří vyvolat „božskou bytost“, elohím, tedy ducha. V tomto okamžiku neví, jaká nadpřirozená bytost k ní přichází – mohl by to být démon, anděl nebo duch. Ale nějakým způsobem, když tuto bytost spatří, okamžitě pozná, že za ní přišel pro její služby sám Samuel – možná jí to duch okamžitě řekl. Popisuje ho Saulovi, který ho nemůže vidět, a když říká: „Vychází starý muž, zahalený v plášti,“ Saul pozná, že je to Samuel.

Pokud někdy existovala sebemenší šance na zvrácení Saulova brzkého konce, nyní je pryč. Tento čin nekromancie byl poslední kapkou.

Věštkyně nyní zprostředkovává slova Samuelova ducha, která předpovídají Saulovu smrt. Samuel není potěšen tím, že byl vyvolán; mrtví nemají rádi, když jsou rušeni. Saul ho znovu rozzlobil. Pokud někdy existovala sebemenší šance na zvrácení Saulova brzkého konce, nyní je pryč. Tento čin nekromancie byl poslední kapkou. Samuel opakuje svá stará obvinění a potvrzuje Saulův osud. Odkazuje na Saulovo selhání při zničení Amaleka a připomíná mu poselství, které mu tehdy dal: Bůh Saulovi odebere království a dá ho jeho bližnímu (1.Samuelova 15,28). Nyní Samuel otevřeně jmenuje tohoto bližního, kterým je David.

Samuel neopakuje varování, které kdysi králi dal. Tehdy, když řekl Saulovi, že neposlechl Boží slovo, dodal: „Vzpurnost je jako hřích čarodějnictví“ (1. Samuelova 15,23). Samotný akt nekromancie je tichým svědectvím o tom, že Samuelova dřívější slova se naplnila. Samuel však neudělá jednu věc, kterou po něm Saul žádá: neřekne mu, co má dělat. Tato absence odpovědi se odráží i v tom, co říká: Saulův osud je zpečetěn a už nelze nic změnit. Saul je zdrcen. Zůstává ležet v porážce, zatímco k němu přistupuje věštkyně.

„Saul se náhle skácel, jak byl dlouhý, k zemi; tak velice se polekal Samuelových slov. Nebylo v něm síly, protože nepojedl chleba celý den a celou noc. Žena přistoupila k Saulovi a viděla, jak strašně se zhrozil. Řekla mu: „Hle, tvoje otrokyně tě uposlechla. Dala jsem v sázku svůj život. Poslechla jsem tě v tom, cos mi poručil. Teď zase ty prosím poslechni svou otrokyni. Předložím ti sousto chleba a pojíš, aby ses posílil, vždyť musíš pokračovat v cestě.“ Ale on se zdráhal. Říkal: „Nebudu jíst.“ Jeho služebníci spolu s tou ženou však na něho naléhali a on je uposlechl. Povstal ze země a posadil se na lože. Žena měla doma vykrmeného býčka. Rychle ho připravila k hodu, nabrala mouky, zadělala a napekla nekvašených chlebů. Předložila to Saulovi i jeho služebníkům a oni jedli. Pak se zvedli a odešli ještě té noci.“ (1. Samuelova 28,20-25)

Saul dosáhl konce svých sil. Po dlouhém půstu padá k zemi—možná z deprese, možná jako prosbu k Bohu—je nyní vyčerpán. A právě nekromantka, žena se zakázaným řemeslem, mu poskytne poslední podporu. Není zlá, naopak je štědrá a pohostinná. Připraví mu čerstvé jídlo, podobně jako Abraham pohostil tři anděly.

Její schopnost komunikovat s duchy není vykreslena jako zlo, ale spíše jako nebezpečné a nekontrolovatelné přístupové místo k božskému poznání. Samuelovo proroctví o Saulově pádu se tímto setkáním definitivně naplnilo. Nekromantka je tak paradoxně tou, která Saula nejen odsoudí k jeho osudu, ale zároveň mu dá sílu ho přijmout.

Související články

Bible Kralická? To je co?

22. srpna 2025

Tato kniha je nejenom historický klenot písemnictví, tiskařství a manuální zručnosti, ale také tou, která uchovala český jazyk a nejen to...

Významné Biblické ženy: Věštby o Saulovi (1/2)

15. srpna 2025

Příchod monarchie se tak stal jedním z podstatných obratů Izraelské historie, a stejně jako obsazení Kanaánské země byl oznámen ženou.

14 zastavení na křížové cestě: deváté zastavení

11. srpna 2025

Ježíš padá pod svým křížem po třetí. Cesta byla dlouhá, bolestivá a kříž čím dál těžší. Věděl, že se blíží ke konci.

Noe a potopa světa

4. srpna 2025

Velkou důležitost příběhu o potopě přikládali nejen starozákonní proroci, ale i novozákonní evangelisté, a sám Ježíš jej připomíná jako klíčový obraz.

Genesis Era
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.