Úvod Magazín Bůh a Bible Ellen G. White o Božím charakteru (1/3): Kdo je Bůh?

Ellen G. White o Božím charakteru (1/3): Kdo je Bůh?

Poznání Boha

Starověká řecká filozofie byla do značné míry postavena na aforismu „Poznej sám sebe.“ Naproti tomu hebrejsko-křesťanské náboženství je založeno na poznání Hospodina jako na jediném možném způsobu skutečného sebepoznání. Tuto myšlenku dobře vyjadřuje prorok Ozeáš ve svém nářku: „Můj lid zajde, protože odmítá poznání.“ (Ozeáš 4,6) Toto neštěstí nastalo proto, že v zemi „nebylo poznání Boha“ (Ozeáš 4,1) a lidé „zapomněli zákon“ Boží (Ozeáš 4,6). Není divu, že o mnoho staletí později Ježíš Kristus ve své přímluvné modlitbě prohlásil: „A to je věčný život: aby poznali tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista“ (Jan 17,3).

Jakmile si uvědomíme zásadní důležitost poznání Boha, stojíme před klíčovou otázkou: Do jaké míry můžeme Boha poznat? Při hledání odpovědi musíme nejprve uznat nekonečný kontrast mezi všemohoucím Stvořitelem a námi – křehkými a smrtelnými tvory zcela na Bohu závislými. Kromě toho naše hříšná lidská přirozenost často významně omezuje naše porozumění Bohu. Proto jsme zcela odkázáni na Boží zjevení, skrze které se nám odemyká možnost částečného pochopení Boží podstaty a díla a také možnost navázání osobního vztahu.

Martin Luther viděl božský paradox mezi skrytým Bohem a zjeveným Bohem tedy mezi samotným Bohem a Jeho Slovem, protože „Bůh činí mnoho věcí, které nám ve svém Slově neoznamuje.“1 Podle Jana Kalvína „nemůžeme svými vlastními schopnostmi zkoumat Boží tajemství, a proto jsme Duchem Svatým přivedeni k jistému a jasnému poznání těchto tajemství.“2 Leon Morris k tomu dodává: „Člověk jako člověk nemá přístup k vnitřnímu životu Boha, ani k poznání Jeho podstaty. Nemůžeme tedy nikdy poznávat a studovat ‚Boha tak jak je sám o sobě,‘ ale vždy pouze ‚Boha, jak se nám zjevil‘.“3 Tato částečnost však nijak nezkresluje ani nepodrývá důležitost poselství, které nám je předáváno pod vedením Ducha svatého.

Ellen Whiteová k tomu říká:

„Kdyby bylo možné, aby stvořené bytosti dosáhly úplného pochopení Boha a Jeho díla, pak by tímto poznáním dosáhly svého konečného bodu, a už by pro ně neexistovalo žádné další objevování pravdy, žádný růst v poznání, žádný další rozvoj mysli či srdce. Bůh by přestal být svrchovaným a člověk, který by dosáhl hranic poznání a úspěchu, by se přestal rozvíjet. Děkujme Bohu, že tomu tak není. Bůh je nekonečný; v Něm jsou „všechny poklady moudrosti a poznání“ (Koloským 2,3). A po celou věčnost bude člověk stále hledat, stále se učit, a přesto nikdy nevyčerpá poklady Jeho moudrosti, Jeho dobroty a Jeho moci.“4

S těmito úvahami se nyní podívejme na některá tvrzení Ellen Whiteové, která nám osvětlují různé způsoby, jimiž se nám Bůh zjevuje.

Boží podstata

Když se Hospodin zjevil Mojžíšovi uprostřed hořícího keře, řekl budoucímu vůdci Izraele: „Zuj si opánky z nohou, neboť místo, na kterém stojíš, je země svatá.“ (Ex 3,5) Posvátnost Boží přítomnosti by měla vést naše studium Božího slova, zejména když se zabýváme Jeho podstatou.

V souladu s tímto tvrzením Ellen Whiteová varuje:

„Pokud jde o Boží osobnost a Jeho výsady, o to, kde je a jaký je, to je téma, kterého se nemáme odvažovat dotýkat. V této věci je mlčení výmluvné.“5 A zdůrazňuje: „Žádná lidská mysl nemůže Boha pochopit. Ať se žádný smrtelník nepokouší jej vykládat. Ať nikdo nespekuluje o Jeho podstatě. Zde je mlčení výmluvné. vševědoucí Bůh je nad jakoukoli diskusí.“6 O Kristově podstatě Ellen Whiteová prohlašuje: „Vtělení Krista je tajemství všech tajemství.“7V podobném duchu dodává: „Podstata Ducha svatého je tajemstvím. Lidé ji nemohou vysvětlit, protože jim ji Pán nezjevil. … Pokud jde o taková tajemství, která jsou příliš hluboká pro lidské pochopení, mlčení je zlatem.“8

Tato varování by nás však neměla odrazovat od studia toho, co Boží zjevení říká o Boží podstatě. Ve skutečnosti platí, že: „Zjevení, které Bůh dal o sobě ve svém slově, je určeno k našemu studiu. O to můžeme usilovat. Ale za tuto hranici nesmíme pronikat.“9 Pokud je tomu tak, proč někteří vyznávající křesťané spekulují nad rámec Písma? Existuje mnoho důvodů, ale můžeme zde zdůraznit jeden velmi závažný, tím je přirozená lidská tendence zaplňovat prázdnotu způsobenou životem bez Boha spekulacemi o Něm.

Ellen Whiteová jasně říká:

„Ti, kdo nemají žádné osobní zkušenosti s Bohem, se odvažují o Něm spekulovat. Kdyby Ho znali více, měli by méně co říci o tom, jaký je. Člověk, který v každodenním životě udržuje nejužší společenství s Bohem a má nejhlubší poznání o Něm, si nejjasněji uvědomuje naprostou neschopnost lidských bytostí vysvětlit povahu Stvořitele.“10

Nechme tedy samotné Písmo, ať nám podává zprávu o úžasném a majestátním charakteru našeho Stvořitele. 11

Související články

Zjevení Janovo

1. dubna 2025

„Známkou dobré duševní rovnováhy je, že jsem se nikdy nezabýval knihou Zjevení“. Prohlásil jistý člověk. Pojďme přece jenom alespoň nahlédnout do této biblické knihy a věřme, že to naopak přispěje k naší duševní pohodě.

Ellen G. White o Božím charakteru (2/3): Vlastnosti Boha

31. března 2025

V této třídílné sérii se zaměříme na pozoruhodné úvahy o tom, kdo je Bůh a jaký je, od jedné z nejvýznamnějších adventistických postav, Ellen G. Whiteové.

Patří hrůzné příběhy do Bible?

21. března 2025

Bible obsahuje nejen příběhy plné naděje, někdy se v Bibli nacházejí také surové až hororové příběhy. Proč jsou tyto příběhy v Písmu zaznamenány?

Nepohoršit druhé

28. února 2025

Ve světě plném hrubosti, nám Bible nabízí cestu laskavého vyjadřování. Můžeme se inspirovat těmito radami k lepšímu soužití?