Úvod Články Bůh a Bible Ellen G. White o Božím charakteru (1/3): Kdo je Bůh?

Ellen G. White o Božím charakteru (1/3): Kdo je Bůh?

Poznání Boha

Starověká řecká filozofie byla do značné míry postavena na aforismu „Poznej sám sebe.“ Naproti tomu hebrejsko-křesťanské náboženství je založeno na poznání Hospodina jako na jediném možném způsobu skutečného sebepoznání. Tuto myšlenku dobře vyjadřuje prorok Ozeáš ve svém nářku: „Můj lid zajde, protože odmítá poznání.“ (Ozeáš 4,6) Toto neštěstí nastalo proto, že v zemi „nebylo poznání Boha“ (Ozeáš 4,1) a lidé „zapomněli zákon“ Boží (Ozeáš 4,6). Není divu, že o mnoho staletí později Ježíš Kristus ve své přímluvné modlitbě prohlásil: „A to je věčný život: aby poznali tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista“ (Jan 17,3).

Jakmile si uvědomíme zásadní důležitost poznání Boha, stojíme před klíčovou otázkou: Do jaké míry můžeme Boha poznat? Při hledání odpovědi musíme nejprve uznat nekonečný kontrast mezi všemohoucím Stvořitelem a námi – křehkými a smrtelnými tvory zcela na Bohu závislými. Kromě toho naše hříšná lidská přirozenost často významně omezuje naše porozumění Bohu. Proto jsme zcela odkázáni na Boží zjevení, skrze které se nám odemyká možnost částečného pochopení Boží podstaty a díla a také možnost navázání osobního vztahu.

Martin Luther viděl božský paradox mezi skrytým Bohem a zjeveným Bohem tedy mezi samotným Bohem a Jeho Slovem, protože „Bůh činí mnoho věcí, které nám ve svém Slově neoznamuje.“1 Podle Jana Kalvína „nemůžeme svými vlastními schopnostmi zkoumat Boží tajemství, a proto jsme Duchem Svatým přivedeni k jistému a jasnému poznání těchto tajemství.“2 Leon Morris k tomu dodává: „Člověk jako člověk nemá přístup k vnitřnímu životu Boha, ani k poznání Jeho podstaty. Nemůžeme tedy nikdy poznávat a studovat ‚Boha tak jak je sám o sobě,‘ ale vždy pouze ‚Boha, jak se nám zjevil‘.“3 Tato částečnost však nijak nezkresluje ani nepodrývá důležitost poselství, které nám je předáváno pod vedením Ducha svatého.

Ellen Whiteová k tomu říká:

„Kdyby bylo možné, aby stvořené bytosti dosáhly úplného pochopení Boha a Jeho díla, pak by tímto poznáním dosáhly svého konečného bodu, a už by pro ně neexistovalo žádné další objevování pravdy, žádný růst v poznání, žádný další rozvoj mysli či srdce. Bůh by přestal být svrchovaným a člověk, který by dosáhl hranic poznání a úspěchu, by se přestal rozvíjet. Děkujme Bohu, že tomu tak není. Bůh je nekonečný; v Něm jsou „všechny poklady moudrosti a poznání“ (Koloským 2,3). A po celou věčnost bude člověk stále hledat, stále se učit, a přesto nikdy nevyčerpá poklady Jeho moudrosti, Jeho dobroty a Jeho moci.“4

S těmito úvahami se nyní podívejme na některá tvrzení Ellen Whiteové, která nám osvětlují různé způsoby, jimiž se nám Bůh zjevuje.

Boží podstata

Když se Hospodin zjevil Mojžíšovi uprostřed hořícího keře, řekl budoucímu vůdci Izraele: „Zuj si opánky z nohou, neboť místo, na kterém stojíš, je země svatá.“ (Ex 3,5) Posvátnost Boží přítomnosti by měla vést naše studium Božího slova, zejména když se zabýváme Jeho podstatou.

V souladu s tímto tvrzením Ellen Whiteová varuje:

„Pokud jde o Boží osobnost a Jeho výsady, o to, kde je a jaký je, to je téma, kterého se nemáme odvažovat dotýkat. V této věci je mlčení výmluvné.“5 A zdůrazňuje: „Žádná lidská mysl nemůže Boha pochopit. Ať se žádný smrtelník nepokouší jej vykládat. Ať nikdo nespekuluje o Jeho podstatě. Zde je mlčení výmluvné. vševědoucí Bůh je nad jakoukoli diskusí.“6 O Kristově podstatě Ellen Whiteová prohlašuje: „Vtělení Krista je tajemství všech tajemství.“7V podobném duchu dodává: „Podstata Ducha svatého je tajemstvím. Lidé ji nemohou vysvětlit, protože jim ji Pán nezjevil. … Pokud jde o taková tajemství, která jsou příliš hluboká pro lidské pochopení, mlčení je zlatem.“8

Tato varování by nás však neměla odrazovat od studia toho, co Boží zjevení říká o Boží podstatě. Ve skutečnosti platí, že: „Zjevení, které Bůh dal o sobě ve svém slově, je určeno k našemu studiu. O to můžeme usilovat. Ale za tuto hranici nesmíme pronikat.“9 Pokud je tomu tak, proč někteří vyznávající křesťané spekulují nad rámec Písma? Existuje mnoho důvodů, ale můžeme zde zdůraznit jeden velmi závažný, tím je přirozená lidská tendence zaplňovat prázdnotu způsobenou životem bez Boha spekulacemi o Něm.

Ellen Whiteová jasně říká:

„Ti, kdo nemají žádné osobní zkušenosti s Bohem, se odvažují o Něm spekulovat. Kdyby Ho znali více, měli by méně co říci o tom, jaký je. Člověk, který v každodenním životě udržuje nejužší společenství s Bohem a má nejhlubší poznání o Něm, si nejjasněji uvědomuje naprostou neschopnost lidských bytostí vysvětlit povahu Stvořitele.“10

Nechme tedy samotné Písmo, ať nám podává zprávu o úžasném a majestátním charakteru našeho Stvořitele. 11

Související články

Mark Finley - Jak překonat strach, obavy a úzkost?

24. října 2025

Žijeme v době, kdy se strach, obavy a úzkost staly tichými společníky milionů lidí. Svět je plný obav — o zdraví, budoucnost, vztahy i smysl života. Odkud tyto pocity pramení? Dá se nad nimi skutečně zvítězit?

Také říkáš v rozrušení Ježíši Kriste? Děláš dobře!

21. října 2025

Že toužíme po království Nebeském, je jasné. Proč by jinak existovaly pohádky, kde vždy vítězí dobro nad zlem, kde nespravedlnost je vždy potrestána?

Nemáš se o koho opřít? Opři se o Boha!

17. října 2025

Nemá smysl dělat výčet utrpení v dnešní době. Ale to, co je třeba zdůraznit je skutečnost, že Hospodin tyto bolesti a nářek dobře slyší, vidí a zná.

Budoucnost? Ta je jistá!

13. října 2025

Jsou různá náboženství, filozofie i věda, která se snaží objasnit budoucnost. Ovšem bez záruky. Je to skutečně tak že jediná jistota je věčná nejistota?

Genesis Era
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.