Starověký Egypt potvrzuje: Genesis je historií
by Carl Wieland
Přeložil Pavel Kábrt (Kreacionismus.cz)
Manetho
Manetho byl egyptský historik a kněz žijící přibližně 270 let před Kristem.1 Jeho chronologie egyptských králů, která se od Bible liší až o několik století, svedla některé evangelické archeology z cesty. Nejde jen o nějakou drobnost, ale o věc, která byla použita k diskreditaci Bible. Nyní si ale i někteří sekulární historikové začínají uvědomovat, že Manethova chronologie potřebuje drastickou revizi směrem dolů z důvodů, které sám Manetho nemohl vědět; někteří z králů, o kterých si myslel, že vládli po sobě, ve skutečnosti vládli současně.2
A ještě navíc je důležité, že i některé přímé texty od Manetha potvrzují Genesis. Ve své historii Egypta „píše, že ´po Potopě´ Ham, Noemův syn, počal ´Aegypta neboli Mestraima´, který byl prvním, kdo se usadil na území, které je dnes známo jako Egypt, a to v době, kdy se kmeny začaly rozcházet.“3
Bible říká, že Ham počal Mizraima. Dnešní Egypt (což byla jedna z prvních civilizací vzniklých po Potopě) je znám v hebrejštině jako Mizraim nebo mitsrayim4 (מצרים). Manetho napsal, že k rozptýlení kmenů došlo pět let poté, co se narodil Noemův potomek Peleg.5 To je v souladu se záznamem v knize Genesis 10:25, kde je řečeno o Pelegovi, že „za jeho dnů byla země6 rozdělena.“
A dále, egyptolog Patrick Clarke říká, že od nejranějších časů staří Egypťané „sami sebe a svoji zem nazývali km.t (obojí se vyslovuje chraptivým hrdelním Kham – tedy Cham nebo Ham).“7,8
Je tedy dostatečně jasné, že nejen Manetho, ale i starověcí Egypťané všeobecně velmi dobře věděli to, co se tak mnoho moderních teologů a seminaristů snaží popřít – že Genesis je historií.