Vysněný nebo skutečný Mesiáš?
V Bibli čteme, že Židovský národ očekával Mesiáše, a to bylo v době, kdy byl v područí Římanů. A protože v jejich představách byl Mesiáš někdo, kdo bude vládnout jejich národu, samozřejmě je tedy musí nejprve osvobodit od nadvlády okupantů. Mesiáš, který přijde bude mocný vojevůdce, porazí Římany a učiní národ Izraelský svobodným a mocným. Ale když přišel na svět Ježíš a začal působit, tak se tato představa nenaplnila. A to byl důvod, proč náboženská smetánka Ježíše nepřijala. Ne, to určitě není on, protože neodpovídá naší představě. Dokonce: „Vznesli proti němu žalobu: „Podle našeho zjištění rozvrací tento člověk náš národ, brání odvádět císaři daně a prohlašuje se za Mesiáše krále.“ (Lukáš 23,2) Ale jeho učedníci uvěřili, že Ježíš je právě ten Mesiáš, kterého čekali. „Šimon Petr odpověděl: „Ty jsi Mesiáš, Syn Boha živého.“ (Matouš 16,16)
Otázkou je, zda-li v dnešní době lidé nepřijímají Ježíše jako Mesiáše právě proto, že mají svoji představu, jak by měl Mesiáš vypadat, co by měl dělat a jak by měl věci vést. Vždyť kolikrát jsme již slyšeli „kdyby byl Bůh…, proč to Bůh dopustí, pokud Bůh chce, abychom v něho uvěřili měl by…“ Naše představa brání přijmout Ježíše a s tím i všechno to, co nám nabízí. Čekáme vysvoboditele v souvislosti s celospolečenskými, ale i osobními záležitostmi a on nepřichází. Nepřichází ale (v našich domněnkách) proto, že není takový, jak jsme předpokládali, nedělá to tak, jak my bychom rádi? Prostě nenaplňuje naše představy. Ale kdyby naplňoval, byl by ještě Mesiáš?
„Vykládal Písmo a dokazoval, že Mesiáš musel trpět a vstát z mrtvých. A ten Mesiáš, řekl Pavel, „je Ježíš, kterého já vám zvěstuji.“ (Skutky Apoštolů 17,3)
Řada lidí vidí v někom právě toho Mesiáše, kterého si představovali. Viz například volby do politických funkcí nebo na pozici prezidenta. Jiní naopak vidí sami sebe jako Mesiáše a diví se tomu, že ostatní lidé je tak nevidí. A tak se není co divit, že Ježíš varuje před těmi, kteří se budou jevit jako „opravdoví spasitelé“. „Neboť mnozí přijdou v mém jménu a budou říkat ‚já jsem Mesiáš‘ a svedou mnohé.“ (Matouš 24,5) „Tehdy, řekne-li vám někdo: ‚Hle, tu je Mesiáš nebo tam,‘ nevěřte!“ (Matouš 24,26) Jinými slovy neřiďte se podle svých představ, ale vezměte vážně slova Bible, která vám Mesiáše představuje. „Vykládal Písmo a dokazoval, že Mesiáš musel trpět a vstát z mrtvých. „A ten Mesiáš,“ řekl Pavel, „je Ježíš, kterého já vám zvěstuji.“ (Skutky Apoštolů 17,3) “Ale Saul působil čím dál tím mocněji a svými důkazy, že Ježíš je Mesiáš, přiváděl do úzkých damašské židy.” (Skutky apoštolů 9,22)
Proč vzpomínám právě toto téma? (Matouš 1,21-23) říká, že: „Marie porodí syna, dostane jméno Ježíš a on vysvobodí…“, ale vysvobodí od hříchu. Že mu dají také jméno Immanuel, což znamená Bůh s námi. Že to je ten, který přijde ve svém druhém příchodu na svět. A že nakonec přijde se svým královstvím, do kterého zval všechny, kdo byli ochotni jej za Mesiáše přijmout. „A slyšel jsem mocný hlas v nebi: „Nyní přišlo spasení, moc a království našeho Boha i vláda jeho Mesiáše; neboť byl svržen žalobce našich bratří, který je před Bohem osočoval dnem i nocí.“ (Zjevení Janovo 12,10)
Mesiáš je Ježíš, který zaslíbil, že ukončí dějiny zla a nastolí dějiny dobra a pokoje v takovém pojetí, jak tomu rozumějí Židé. Pokoj, nebo také „šalom“ znamená plnost všeho dobra a štěstí, které člověku může dát pouze Bůh. Výraz „pokoj vám“, byl víc než pozdrav. Znamenal přání všeho dobra, štěstí, Božího požehnání. Ale to všechno můžeme dostat pouze tehdy, pokud přijmeme za svého Mesiáše toho pravého, opravdového Mesiáše, Ježíše Krista, který se za nás obětoval, který nám dal příklad, a který opět přijde.
Je na rozhodnutí každého člověka, kde hledá své zdroje života a pokoje. Hledejme je tam, kde ale opravdu jsou, ne tam kde si myslíme, že by mohly být.
Jan Dymáček