
14 zastavení na křížové cestě: první zastavení
Úvod
Zastavení křížové cesty představují 14 výjevů, zobrazujících závěrečné události Ježíšova pozemského života, od jeho odsouzení Pilátem až k jeho umístění do hrobu. Zobrazení křížové cesty můžeme dnes najít v mnoha kostelech především ve formě obrazů. Často však bývají i na hřbitovech, či kopcích. Občas se také můžeme setkat s vyobrazením křížové cesty prostřednictvím soch, reliéfů, či křížů. Tradice křížové cesty pochází od prvních poutníků, kteří se vydávali do Jeruzaléma a následně zde procházeli cestou, o které se domnívali, že ji v den svého ukřižování procházel i sám Ježíš. Tato cesta vede od domnělého Pilátova domu, až na Kalvárii. Postupem času se tak na této cestě vytvořila řada zastavení, v rámci kterých poutníci prostřednictvím modliteb uctívají Ježíšovu oběť. V samotném Jeruzalémě bylo těchto zastavení však původně mnohem méně než 14.
V 16. století se křížové cesty začali stavět v Evropě. Základním kamenem tradice 14 zastavení se patrně stala křížová cesta v Belgické Lovani, která byla postaven v roce 1505.
Tradice dokonce věří, že původcem těchto zastavení byla sama Marie, která za účelem modlitby vyznačila prostřednictvím kamenů Ježíšovu strastiplnou pouť v okolí svého domu. V 16. století se křížové cesty začali stavět v Evropě. Základním kamenem tradice 14 zastavení se patrně stala křížová cesta v Belgické Lovani, která byla postaven v roce 1505 a stala se velice známou. O popularizaci a stavbu řady křížových cest se zasloužili především Františkáni. V 18. století byl po vzoru již značně uznávané tradice 14 zastavení upravena i samotná křížová cesta v Jeruzalémě. K té také později přibyla i takzvaná Via Lucis (Cesta Světla), v rámci které se na jednotlivých zastavení věřící obracejí ve svých modlitbách k Ježíšovu zmrtvýchvstání.
Modlitební rozjímání skrze křížové cesty, ať už ve skupinách či individuálně, se často praktikuje během velikonočního půstu a na Velký Pátek. Tato tradice je velmi podstatná především pro Katolickou, Anglikánskou a Luterskou tradici a i na našem území můžeme nalézt celou řadu Křížových cest a to uvnitř kostelů, měst i ve venkovské krajině. Každá z modliteb většinou vyjadřuje určitým způsobem adoraci Kristovi oběti na kříži. Modliteb ke křížové cestě existuje celá řada, velmi známé jsou například modlitby, které vytvořil František z Assisi.
Rozjímání nad křížovou cestou je ve velikonočním čase nasnadě a může nám pomoci si opět zpřítomnit podstatu a váhu Ježíšovi oběti na kříži.
Samotné písmo však o pěti z daných zastaveních nehovoří, zmiňuje se ale ostatních z nich, například o přinucení Šimona z Kyrény k tomu, aby pomohl Kristu nést jeho kříž. Zastavení, která nemají oporu v písmu v rámci následujícího textu zdůrazníme. Je však zajímavé, že v roce 1991 bylo papežem Janem Pavlem II. zavedeno nových 14 zastavení, kde těchto pět bylo nahrazeno novými, které jsou v souladu s písmem. Papež Benedikt XVI v roce 2007 toto upravení tradice potvrdil. Avšak člověk se mnohem snáze a častěji setká s jeho tradiční podobou, se kterou tak budeme pracovat i dnes.
Je třeba zdůraznit, že Písmo po věřících nevyžaduje, aby dané cesty vykonávaly. Kritice Problematického původu této tradice jsme se věnovali již v jednom z minulých článků.1
V tomto článku se však pokusíme podívat na její možný pozitivní přínos, tím že se pokusíme zpřítomnit možnou praxi rozjímání nad jednotlivými zastaveními. Rozjímání, které je ve velikonočním čase nasnadě, a může nám pomoci si opět zpřítomnit podstatu a váhu Ježíšovi oběti na kříži.
1. zastavení: Ježíš je odsouzen
„Když ani vlastního Syna neušetřil, ale vydal ho za nás za všecky, jak by nám s ním nedaroval také všechno ostatní?“ (Římanům 8,32)
Pilát právě přečetl rozsudek smrti. Ježíš před ním stojí sám, nikdo se za něj nepostaví. On, který celý svůj život věnoval pomoci druhým, naslouchal nejslabším, staral se a pečoval o ty, které všichni ostatní jen opomíjeli a přehlíželi. A přesto, když se blíží jeho smrt, nikdo nezůstává na jeho straně.
Ježíš má zemřít na kříži. Měl by se proti tomuto rozsudku vzbouřit? Pilát není Ježíšův nepřítel, je poslem Božího záměru a hlasem promlouvajícím o lidském osudu. Ježíš čelí smrti ze svého vlastního rozhodnutí. Ježíš je vydán stráži a ta ho vydává Pilátovi. Avšak především je to On sám, kdo se vydává za nás všechny, za naše hříchy.
Pilát mu řekl, kdy a jak zemře. My možná nikdy nebudeme mít tu možnost vědět, kdy a jak přijde náš konec. Nikdo nám neoznámí místo ani čas naší smrti. A přesto, stejně jako Ježíš, jsme odsouzeni k smrti. Naše dny jsou sečteny v od okamžiku, kdy přijdeme na svět. To je součástí toho, co znamená být člověkem.
Myslíme na to často? Kdybychom více přemýšleli o naší smrti, možná bychom viděli věci jinak. Některé věci, které teď považujeme za důležité, by najednou ztratily svou váhu. Peníze, oblečení, auta, kariéra – všechny tyto věci jsou pomíjivé. Nedávají nám skutečnou hodnotu. Nezachrání nás, až přijde náš čas.
Ježíš nám připomíná naši smrtelnost ne proto, že by v nás chtěl vyvolat strach. On nás učí o smrti, aby nás vedl k životu. Chce, abychom žili plně a svobodně, bez strachu ze smrti. Abychom žili jako jeho bratři a sestry, jako synové a dcery Boží. Skrze jeho smrt a vzkříšení nám dodává sílu a naději.
Někdy se i my cítíme osamocení, tak jako byl u soudu Ježíš. Často cítíme, že nás nikdo nechrání, když máme strach. Cítíme, že se s námi zachází nespravedlivě, i když jsme si to nezasloužili, že jsme falešně obviňováni. Cítíme se opuštěně a vystrašeně. Občas máme pocit, že nám lidé nerozumí. Krutá slova našich bližních drásají naše srdce jako ostrý nůž a zanechávají za sebou bolavé rány.