Úvod Magazín Bůh a Bible Desatero – 10. přikázání

Desatero – 10. přikázání

Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního a ni po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu. (2.Mojžíšova 20,17)

Jsme v desátém bodě návodu pro život, který Bůh člověku dal. Dovolím si pouze poznámku: jde o desáté přikázání, které katolická a luterská tradice rozdělila na dvě, protože při vynechání druhého přikázání bylo nezbytné desítku přikázání doplnit. A to se stalo právě rozdělením desátého přikázání. Ona tradice totiž verše (2. Mojžíšova 20, 4-6) za samostatné přikázání (tedy druhé přikázání) nepovažuje. Všeobecně se však uznává, že jde o umělé rozdělení desátého přikázání.

Desáté přikázání nevede člověka k asketismu, k emocionálnímu vyhasnutí, ale varuje před uváženým, promyšleným a uměle živeným pudem.

V desátém přikázání jde o varování před závistí a žádostivostí, a tím vlastně neupravuje pouze mezilidské vztahy, ale upravuje i náš vztah k sobě samému. Nerespektování tohoto přikázání, kdy nejde pouze o emotivní pohnutky v dané chvíli, ale o dlouhodobý vědomý postoj, způsobuje totiž nejen rozklad mezilidských vztahů, ale ohrožuje i kvalitu života toho, kdo takové žárlivosti podléhá. Toto přikázání neupravuje pouze jednání člověka, ale i pohnutky jeho vlastního srdce. A tak je možné říct, že chrání nás samotné od nespokojenosti, neštěstí a nemoci. „Mírné srdce je tělu k životu, kdežto žárlivost je jako kostižer.“ (Přísloví 14,30). Chrání nás od pokušení a tím i hříchu. „Žádostivost pak počne a porodí hřích, a dokonaný hřích plodí smrt. (Jakub 1,15) A tak desáté přikázání je jedním z preventivních opatření, jak nepadnout do hříchu. Na druhé straně nelze zůstat u toho, že jde pouze o pohnutky člověka, ale jde i o vnitřní rozhodnutí, vnitřní pnutí, které může následně vést k činu. Buď ke krádeži, to již řeší i osmé přikázání, ale například i k vraždě, poškození majetku, rozbití mezilidských vztahů, pomluvám atd. A tak nám i toto přikázání jasně ukazuje na propojení vnitřních pohnutek s vlastními vnějšími činy.

Může se stát, že se bude desáté přikázání někomu jevit jako velmi archaické. Otrok, otrokyně, domácí zvířectvo, dokonce jakoby se do majetku počítala i manželka. Nenechme se mýlit. Tady nejde o to, CO člověk někomu jinému závidí, PO ČEM dychtí, ale tady jde o tu samotnou vnitřní pohnutku. Dnes můžeme závidět dům, auto a další majetek, stejně jako úspěšnost v profesním životě, a samozřejmě v neposlední řadě i nezdravě obdivovat krásu manželky někoho jiného. Proto je zde použito slovo „nebudeš dychtit“. Desáté přikázání nevede člověka k asketismu, k emocionálnímu vyhasnutí, ale varuje před uváženým, promyšleným a uměle živeným pudem.

Jako by nám 10. přikázání chtělo naznačit, že si nemáme hlídat pouze naše vnější projevy, ale i vnitřní pohnutky svého vlastního srdce.

Je také zajímavé, že toto přikázání lze nerespektovat, nebrat vážně, aniž by to někdo druhý postřehl. Ale to neznamená, že onoho člověka to nestravuje vnitřně, a to až tak daleko, že ona vnitřní pohnutka nabere vnější podobu, která je pak obecně lidmi odmítána. A tak desáté přikázání odhaluje, a snaží se předejít příčině mnoha dalších pochybení. Jde vlastně o prevenci. A v tom se možná poněkud liší od ostatních částí desatera. Jako by nám chtělo naznačit, že si nemáme hlídat pouze naše vnější projevy, ale i vnitřní pohnutky. Pohnutky svého vlastního srdce.

Ještě jedna věc, která k desátému přikázání patří, a je třeba se o ní zmínit. Tam je totiž napsáno, aby člověk nedychtil po ničem, co je buď v majetku jeho bližního, nebo je poutem lásky připoutáno k bližnímu. On z toho může někdo mylně usoudit, že pokud se nejedná o bližního, potom se toto přikázání na něho nevztahuje. A problém je v tom, kde si onu pomyslnou hranici, kdo je a kdo není bližní, postavíme. V Lukášově evangeliu (10,25-37) čteme o jednom ze znalců Starého zákona, který chtěl pokoušet Ježíše a ptal se ho: „kdo je můj bližní?“ A to je tedy otázka, kterou je třeba také odpovědět. Ježíš to v uvedeném místě Lukášova evangelia již odpověděl. Nějaký člověk byl na cestě mezi Jeruzalém a Jerichem oloupen a zraněn. Prošli kolem něho dva, v tehdejší společnosti vážení lidé, ale ani jeden mu nepomohl. A potom šel kolem Samaritán, který byl Židovskými obyvateli považován za méněcenného. A právě on zraněnému pomohl. A Ježíš se ptal: kdo byl pro toho zraněného bližní? Nedalo se jinak odpovědět, než že jim byl Samaritán. A poslední věta Ježíše byla: „tak jdi a čiň totéž.“ A tady si dovolím použít slova reformátora Jana Kalvína: „čím těsněji jsme s nějakým člověkem spjati, tím větší je i náš závazek stát při něm jako jeho přátelé. A přesto říkám, že tato naše láska musí zahrnovat všechny lidi bez výjimky. Ať je člověk jakýkoli, máme ho milovat, protože milujeme Boha“. (Instituce II., 55)

Nebylo by dobré z důvodu uchování dobrých mezilidských (ale i mezinárodních) vztahů, z důvodu prevence před nesprávným jednání, ale i z důvodu uchování kvality našich vlastních životů, vzít toto přikázání vážně?

Jan Dymáček

Související články

Křesťanský životní styl (3/4): Biblické základy a praxe I.

23. prosince 2024

Dnes se zaměříme na některé aspekty, které utvářejí bytí křesťanů v jejich každodenních životech. A to na církevní normy, spirituální a morální život.

Co od nás Bůh žádá?

20. prosince 2024

V dnešní době si mnozí lidé představují Boha jako někoho, kdo má pomáhat, jen když něco potřebujeme. Avšak co když to, co po nás žádá, je pro naše dobro?

Křesťanský životní styl (2/4): Teologické základy II.

16. prosince 2024

Dnes se pokusíme zaměřit na další podstatné elementy, které výrazně vstupují do Křesťanského života. Jsou jimi Kosmický konflikt a Ježíšova smrt na kříži.

Křesťanský životní styl (1/4): Teologické základy I.

10. prosince 2024

Jak by měl vypadat křesťanský duchovní život a křesťanská praxe? Jak se máme chovat k ostatním i sami k sobě? Může nám v tomto Bible nějak pomoci?