Úvod Magazín Věda a filozofie Recenze knihy: Ve víru evoluce
Ve víru evoluce - kniha

Recenze knihy: Ve víru evoluce

Ve víru evoluce: Neodarwinismus a inteligentní design ve světle faktů

Autor knihy: MUDr. Štěpán Rucki, CSc.

Tato kniha je určena hlavně lidem, kteří hledají odpovědi na otázky vzniku života, živých organismů a člověka. Autor sám cestou hledání prošel a tato problematika ho zajímá už od studentských let. Řada lidí se domnívá, že odpovědi nám poskytuje věda, ale současná věda je úzce spjata se světonázorovým východiskem, a tím je materialismus. Podle tohoto pravidla, pokud nějaká teorie má být vědecká, musí vysvětlit všechny jevy přirozenými příčinami a procesy.

Autorovi se podařilo nashromáždit řadu vědeckých poznatků z posledních let, a to jak z biologie, genetiky, chemie, informatiky, paleontologie, tak i z dalších oborů, které do značné míry zpochybňují evoluční Darwinovu teorii, deklarovanou jako základ vědeckého světového názoru pro vysvětlení vzniku a vývoje života. Autor je zastánce koncepce „inteligentního designu“, který vychází z potřeby inteligentního činitele pro vznik života a jeho rozmanitosti. Svým pojetím navazuje na dříve vydané knihy „Život – náhoda, nebo záměr“ (1991) a „Hledání počátku a cíle“ (2001) od RNDr. Vladimíra Krále, CSc.

Kniha ukazuje na potřebu inteligence pro vznik smysluplné informace, která je základem pro všechny živé systémy. Náhoda, nutnost nebo jejich kombinace nejsou schopny tak obrovské množství informací vytvořit. Autor srozumitelnou formou vysvětluje i složitější poznatky, takže je dostupná pro široký okruh čtenářů. Porozumění usnadňuje i řada vhodně zvolených obrázků a schémat. Kniha je čtivá a logicky uspořádává rozmanitá témata od mapování základů života, nutnosti informace, programování života až po důvody pro inteligentní design. Dále uvádí slabiny Darwinovy teorie ve světle současných poznatků.

Autor sám vymezuje rozsah a zaměření knihy, některá témata jako kosmologii, geologii nebo stáří Země neřeší. Nepoužívá ani určité pasáže z Bible, aby k nim dokládal vědecké argumenty. Je přesvědčen, že mnohé argumenty, ukazující na inteligentní příčinu vzniku života a biologické rozmanitosti, jsou s křesťanskou vírou velmi dobře slučitelné. Křesťanům může tato kniha poskytnout solidní základ ve střetu s evoluční teorií, která představuje ideologický základ mnoha vědních oborů. Věnuje se rovněž rozporům teistické evoluce jako pokusu o spojení dvou neslučitelných oblastí – biblického Boha Stvořitele a myšlenky evolučního vzniku života a člověka.

Koncepce inteligentního designu může být dobrou platformou pro diskusi ohledně evoluční teorie a hledání Boha Bible.

Knihu je možné si zakoupit prostřednictvím níže uvedeného prodejního formuláře nebo přes e-shop nakladatelství Křesťanský život.

Knihu vřele doporučuji a věřím, že bude mnohým čtenářům k užitku a obohacení.